Přinášíme informace z budoucnosti

Autonomní auta mohou zabíjet

19. Listopad 2017 | | Jiří Větvička

Autonomní automobily mění naše životy, dopravu i ekonomiku a měli bychom se ujistit, že nikoho nezabijí. Podle britského vládního úředníka je to však v zásadě nemožné.

"Na silnicích je každý rok zabito kolem půl milionu lidí a i když jsou dopravní nehody obsaženy skoro v každém tisku, nejsou tou hlavní zprávou. Představte si ale, že autonomní auto způsobí smrt nějakého člověka, okamžitě to bude na titulních stránkách všech deníků a s tím se automobilový průmysl musí vypořádat," uvádí Shashi Verma, šéf londýnské dopravní instituce Transport for London.

Není to tak dávno, co došlo k úmrtí řidiče, který využíval poloautonomní systém ve své Tesle Model S a srazil se s nákladním vozem. Tesla tak čelila důkladnému vyšetřování, ale NHTSA (Národní úřad bezpečnosti dálničního provozu v USA) vyloučil jakékoliv pochybení ze strany výrobce. To ovšem nijak nezměnilo veřejné mínění. V říjnu byl proveden výzkum mezi Američany a ohromující dvě třetiny uvedly, že se nebudou na silnicích cítit bezpečně spolu s autonomními vozidly.

Zdá se, že musíme vyrábět samořídící auta co nejvíce bezpečná. To však vede k řadě dalších problémů. Lidé chtějí cestovat rychlostí srovnatelnou s dnešními vozidly a super pomalá autonomní auta mohou vést k neúmyslnému kulturnímu posunu. "Co mě, jako chodce, přinutí se při přechodu silnice rozhlédnout a rovnou do ní nevstoupit? Vždyť ty super bezpečná samořídící auta zastaví," uvádí dále Verma.

Výrobci automobilů se podobným problémům snaží čelit. Mercedes-Benz například uvedl, že navrhne vozidla, která v případě nehody usmrtí chodce a ne řidiče, což by mohlo snížit počet úmrtí při velkých dopravních nehodách. Christoph von Hugo, manažer systému asistence řidičů Mercedes, uvedl: "pokud víte, že můžete zachránit alespoň jednu osobu, zachráníte ji."

Ostatně s nástupem autonomních aut se začalo více mluvit o tramvajovém dilema, což je myšlenkový experiment zaměřený na lidskou etiku. Ten popisuje situaci, kdy po kolejích jede nezastavitelná tramvaj a ve směru jízdy je pět pracujících, ti nemohou uhnout. Na vedlejší trati, kam je možné tramvaj odklonit, se nachází jeden člověk. Máte možnost pohnout výhybkou a ovlivnit tak vývoj situace. Obětujete jednoho, abyste zachránili pět lidí?

V roce 2014 uvedl Sebastian Thrun, zakladatel společnosti Google X, že by se automobily mohly rozhodnout zasáhnout menší ze dvou předmětů. "Pokud nastane situace, kdy nebude mít auto na výběr, zasáhne menší objekt." Náraz do menšího objektu je etické rozhodnutí, jelikož menší překážka minimalizuje škody a chrání řidiče před poškození nárazem. Dá se však prokázat, že se zvyšuje riziko pro menší automobily nebo chodce. Menší objekt může být i kočárek nebo malé dítě.

V březnu 2016 popsal Chris Urmson vylepšená pravidla. "Naše auta se budou snažit vyhnout nárazům do nechráněných účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté nebo chodci. Budeme se snažit vyhnout i pohybujícím se objektům."

Společnost Ford varovala před nadměrnou filozofií. "Snažíme se k tomu přistupovat disciplinovaně a z perspektivy založené na dobrém strojírenství. Nechceme se zabývat nerealistickými hypotézami, které opravdu nelze vyřešit. V jakékoliv diskuzi o autonomních vozidlech a tramvajovém dilema panují velmi zkreslené představy. Autonomní auta nejsou schopna rozlišit hodnotu jedné osoby před druhou, to by znamenalo rozpoznávat lidi na velmi vysoké úrovni detailů," uvedl Wayne Bahr, ředitel automobilové bezpečnosti ve Fordu.

I přes veškerá opatření se však dají očekávat dopravní nehody, ve kterých přijde někdo o život.

Zdroj: https://www.inverse.com/article/38294-expert-reveals-death-problem-auton...